/

Kunskap

/

/

Chefer bär ansvar att förhindra kränkande särbehandling

/

Kunskap

/

/

Chefer bär ansvar att förhindra kränkande särbehandling

Chefer bär ansvar att förhindra kränkande särbehandling

Gästskribent Milla Jonsson, STQM: En medarbetares integritet kan inte bli mer kränkt än när man låter osunt beteende på en arbetsplats fortlöpa.

Många fall av kränkning hade gått att stoppa tidigare om arbetsgivaren haft kunskap kring hur hen skulle agera och hantera situationen.

**I Arbetsmiljöverkets senaste rapport ”Arbetsorsakade besvär” uppger cirka 450 000 individer att de någon gång under det senaste året blivit utsatta för kränkande särbehandling eller mobbning på arbetsplatsen. Hur ser den sanna bilden ut på din arbetsplats? Vad gör du om det förekommer särbehandling och klarar du att vara opartisk? **

Många gånger har det slagit mig hur vanligt det är med mobbning och kränkningar i arbetslivet. På mina utbildningar kommer alltid frågeställningen upp – när ska vi utreda kränkande särbehandling och hur gör viSedan flera år tillbaka utför jag utredningar som är kopplade till kränkande särbehandling, mobbning och trakasserier på arbetsplatsen. I nästan samtliga fall kan jag konstatera att kränkningen hade gått att stoppa betydligt tidigare om arbetsgivaren bara haft kunskap kring hur hen skulle agera och hantera situationenJag tror att vi svenskar har en självbild av att vara ganska snälla och omtänksamma som nation. Kanske har vi någonstans närt en tanke om att särbehandling, mobbning och trakasserier inte existerar i någon större utsträckning på våra arbetsplatser. Samtidigt visar statistiken på det motsatta. Enligt siffror från Arbetsmiljöverkets sammanställning anmäldes drygt 10 000 fall av arbetssjukdomar till Försäkringskassan under 2018. Drygt 10 % av dessa kunde kopplas till kränkande särbehandling och mobbning. I Arbetsmiljöverkets senaste rapport ”Arbetsorsakade besvär” för 2018 uppger dessutom cirka 450 000 individer att de någon gång under det senaste året blivit utsatta för särbehandling eller mobbning på arbetsplatsen. Det säger mig att vår självbild inte är helt sann.

Personligt straffansvar för chefer

I och med det så kallade ”Krokomfallet” år 2014 fick vi den första tingsrättsdomen kopplad till kränkande särbehandling. I det fallet gick det så långt att den som utsatts begått självmord till följd av hur hen behandlats. Domen skakade om hela etablissemanget och satte även på kartan att chefer har ett personligt straffansvar för det som sker på en arbetsplats. Det blev en fällande dom, då tingsrätten ansåg att cheferna bidragit till sin medarbetares självmord och med det inte uppfyllt sitt chefsansvar . När fallet så småningom togs upp i Hovrätten friades dock cheferna. De hade visserligen varit oaktsamma, men inte till den milda grad att det blev straffbart menade man.Det som är anmärkningsvärt är att det fyra år efter domen knappt tillkommit några fall kopplade till föreskriften AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö som förbjuder kränkande särbehandling i arbetslivet. Vad beror det på? Jag återkommer till det.

Upplevelsen av särbehandling är subjektiv

Är vi lättkränkta? Ja, kanske. Spelar det någon roll? Nej, egentligen inte eftersom kränkande särbehandling är något väldigt subjektivt utifrån den individ som utsätts. Det bagage som vi har med oss genom livet gör att vi även hanterar och bearbetar jobbiga situationer olika.Vad vi kan vara överens om är att en enskild individ eller grupp som väljer att ändra ett vägval för en enskild individ aldrig kan accepteras. I flera av de mobbningsfall som jag utrett har den utsatta medarbetaren förändrats både beteendemässigt, fysiologiskt och kognitivt. Lägg därtill det mänskliga lidandet. Den passivitet som arbetskamrater många gånger uppvisar både förvånar och samtidigt inte, då det inte är ovanligt att de som reagerar själva drabbas av repressalier.

Vikten av opartiskhet

Att konflikter sker på en arbetsplats är normalt och vanligtvis klarar vi av att hantera dessa på ett konstruktivt sätt. Men när en konflikt eskalerar åt fel håll, ja då måste en arbetsgivare agera och det snabbt! All forskning pekar åt samma håll – ju längre en konflikt får fortgå, desto längre tid kommer den ta att lösa.Många företag väljer att själva utreda svåra situationer, vilket jag anser är olyckligt. Många gånger har jag bevittnat att processen då blir mer långdragen än om en opartisk utredare kommit in i ett tidigt skede. Dessutom saknas ofta rätt kompetens – när det kommer till hantering av olika juridiska spörsmål räcker inte sunt förnuft. Jag anser därför att det stort skulle gynna alla parter – arbetsgivare, arbetsmiljöombud, fackliga och berörda arbetstagare – om det fanns en myndighet, exempelvis Arbetsmiljöverket, dit man kunde vända sig för att få hjälp att ta in en oberoende utredare. Då vet alla att den som kommer in verkar utifrån allas bästa.

"Många chefer låter situationen gå för långt innan de agerar och ofta saknas rätt kompetens." – Milla Jonsson

Kränkande särbehandling är en nedprioriterad fråga

Det systematiska arbetsmiljöarbetet för att motverka kränkningar verkar inte vara en prioriterad fråga varken på ledningsnivå eller hos chefer. Många har policys som säger att det finns en nolltolerans för denna typ av beteende, men i praktiken finns ingen arbetsrättslig konsekvens mot den som kränker. Dessutom låter många chefer situationen gå för långt innan de agerar. Vi är ju lite konflikträdda och vill inte kränka en enskild medarbetares integritet. Men den kan ju inte bli mer kränkt än när man låter ett osunt beteende på en arbetsplats fortlöpa.AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö är en indirekt straffsanktionerad föreskrift vilket innebär att när det uppstått en situation så undersöker man effekten av det som hänt. I slutänden innebär det att du som chef kan bli ytterst ansvarig för vållande till konsekvensen av det som sker om du väljer att inte agera på exempelvis en mobbning på arbetsplatsen. I just Krokomfallet blev den konsekvensen förödande för den utsatta individen.

Arbetsmiljöarbete i praktiken

Det är alltså inte ett alternativ att inte agera, utan en skyldighet men också en rättighet. Att arbeta förebyggande och använda sig av värdegrundsfrågor som är kopplade till kränkande särbehandling, mobbning och trakasserier samt att vara tydlig med vad som blir effekten när man väljer att bryta mot de regler vi har på arbetsplatsen är otroligt viktigt! Arbetsgivarens främsta ansvar handlar om att både säkra upp arbetsmiljön för alla anställda en på arbetsplats, men också att utifrån arbetsgivarens ledningsansvar säkra att den anställde har kvar sin anställning i största möjliga mån.I slutänden är det nog så att när det väl hänt något och du som arbetsgivarrepresentant valt att inte agera i tid, då kanske inte längre kostnaderna blir de centrala - utan samvetet som säger att jag hade kunnat göra något men valde att avstå.

Mer artiklar

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.