/

Kunskap

/

/

Medarbetarskap nyckeln till fler engagerade medarbetare

/

Kunskap

/

/

Medarbetarskap nyckeln till fler engagerade medarbetare

Medarbetarskap nyckeln till fler engagerade medarbetare

Det skrivs och pratas mycket om ledarskap. Hur viktigt ledarskap är för att skapa en framgångsrik arbetsplats och hur ledarskapet påverkar medarbetarnas engagemang, välmående och arbetsmiljö. Men för att skapa en engagerad och framgångsrik arbetsplats är det minst lika viktigt med ett gott medarbetarskap.

Grundläggande för medarbetarskap är tron på att individen kan och bör påverka sin egen arbetssituation, och att alla medarbetare – utifrån befogenhet och förmåga – ska ta ansvar för att skapa en så god arbetsplats som möjligt. Det är också det som är grunden till medarbetarengagemang.

Medarbetarskap och ledarskap är direkt beroende av varandra. Det är svårt att arbeta med verksamhetsutveckling utan att både utveckla ”det goda ledarskapet” och det ”goda medarbetarskapet”.

Medarbetarskap utvecklas lättare i miljöer där det finns tillit, trygghet, stabilitet, måltydlighet, uppskattning och ett bra ledarskap. Gemensamt för dessa faktorer är att de både bidrar till att skapa ett gott medarbetarskap och för att öka medarbetarnas engagemang. Alla vet vi att motiverade och engagerade medarbetare är en guldgruva för ett företag. Det är de engagerade medarbetarna som står för innovationskraft, kundnöjdhet, välmående, kvalité och positiv resultatutveckling.

För att utveckla ett medarbetarskap som ökar engagemanget på arbetsplatsen kan man utgå från fem principer:

1. Ömsesidigt ansvarstagande

Att utveckla en framgångsrik arbetsplats är ett gemensamt ansvar mellan medarbetare och chefer. Det är viktigt att relationen mellan medarbetare och chefer präglas av att båda partnerna lever upp till sina åtaganden och att medarbetare och chefer litar på varandra. En framgångsrik arbetsplats bygger helt enkelt på förtroende och tillit, och på att medarbetarna värnar om företagets rykte genom att agera på ett respektabelt och ansvarsfullt sätt. Förtroende tar tid att bygga och det kräver kontinuitet. För att skapa förtroende är en av de viktigaste delarna dialog – både dialog medarbetare emellan och dialog mellan medarbetare och chef. Dialogen kännetecknas av öppenhet eller högt i tak, att man lyssnar på varandra och har ett driv framåt mot förbättringar och ökad förståelse för varandras arbetssituation.

2. Varför finns organisationen?

En framgångsrik arbetsplats skapas inte bara genom att titta på det interna arbetet, utan också genom att tillgodose kundernas behov. Om kundernas behov inte tillgodoses skapas missnöjde och bristande förtroende för organisationen. Effekten blir slutligen resursbrist på grund av otillräcklig betalningsvilja. Nöjda, återkommande kunder kan däremot skapas genom engagerade och motiverade medarbetare. Engagerade medarbetare har en högre servicegrad och skapar därmed också ökad kundnöjdhet. Här handlar det ofta om att medarbetarna ska förstå verksamhetens mål och se samband mellan mål och arbetsuppgifter. Det handlar också om att känna att det arbete man utför är meningsfullt och bidrar till att skapa nöjda kunder.

3. Driv ett kontinuerligt utvecklingsarbetet

Filosofin kring medarbetarskap handlar om att en arbetsplats aldrig är färdigutvecklad. Vi kan alltid bli bättre både på våra relationer, processer och utveckling.Det är viktigt att företaget ser till att det finns tid och kraft för utvecklingsarbete och att detta arbete drivs kontinuerligt.

4. Involvera alla medarbetare i utvecklingsarbetet

Det är viktigt att involvera alla medarbetare i utvecklingsarbetet. Alla kan inte vara lika engagerade eller bidra på samma sätt, men alla kan bidra. Det är viktigt att låta medarbetarna veta att deras idéer och förslag är värdefulla, genom att exempelvis ta hand om förslag på ett strukturerat sätt. Eftersom alla medarbetare har olika kvaliteter, kunskaper och intressen är det också viktigt att ha en mångfald i arbetsstyrkan. En organisation som gynnar diversitet skapar möjligheter för enskilda medarbetare att bidra utifrån sina förutsättningar och möjligheter.

5. Skapa arbetsglädje - ha kul på jobbet!

Alla arbetsuppgifter är inte roliga, men man kan skapa förutsättningar för att känna sig glad på jobbet. Finns det ett positivt arbetsklimat och möjligheter att påverka hur arbetet ska utföras, går det oftast att hitta arbetsglädje. Ett framgångsrikt medarbetarskap kan inte bara byggas med hjälp av plikt, måsten och ekonomiska belöningar. Det handlar också om att det ska finns utlopp för en mer grundläggande arbetsglädje. Det ska kännas roligt att gå till jobbet. Glädje är en av grundstenarna till att känna engagemang på sin arbetsplats.

Filosofin för medarbetarskap kan tyckas vara självklar och enkel, men utmaningen ligger i att se till att den blir verklighet. På många arbetsplatser tillämpas överhuvudtaget inte medarbetarskap utan organisationen fokuserar enbart på ledarskapet. Kan detta vara anledningen till att vi inte har fler engagerade medarbetare på våra svenska arbetsplatser? B-Engageds grundmodell Den framgångsrika arbetsplatsen tar sitt avstamp i medarbetarskap och fungerar bra både för de organisationer som kommit långt i sitt arbete med medarbetarskap och för de som precis har börjat. Kontakta oss så berättar vi mer!*De fem principerna är hämtade från Stefan Tengblads forskning om medarbetarskap

Mer artiklar

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.