/

Kunskap

/

/

Fem snabba frågor om medarbetar­undersökningar

/

Kunskap

/

/

Fem snabba frågor om medarbetar­undersökningar

Fem snabba frågor om medarbetar­undersökningar

Medarbetarundersökningar utgör en värdefull metod för att få insikt i medarbetares uppfattningar och behov inom organisationen. Nedan diskuteras fem centrala frågor relaterade till genomförandet och användningen av medarbetarundersökningar.

1) Vem behöver genomföra en medarbetarundersökning?

Alla organisationer behöver lyssna på hur medarbetarna uppfattar sin arbetssituation och organisationen där de arbetar.

2) Varför är det viktigt att lyssna?

Medarbetarna sitter på unik kunskap om hur organisationen fungerar och vad som kan göras bättre. Bara detta gör att det är värt att lyssna på medarbetarna. Dessutom finns det i dagens samhälle en förväntan att organisationen där man arbetar ska värdera ens åsikter och vilja lyssna. Lyssnar inte arbetsgivaren, är risken stor att man känner sig oviktig som medarbetare, och därmed blir det också lättare att byta arbetsgivare.

3) Årlig medarbetarundersökning, NMI (nöjd-medarbetar-index) eller pulsmätningar?

Kärt barn har många namn. Medarbetarundersökningar kan delas in i många undergrupper och göras på många sätt. Vi har stor erfarenhet av såväl stora som små organisationer och vi har dessutom tillgång till olika modeller som gör att vi på ett effektivt och bra sätt kan hjälpa er att hitta den typ av undersökning som passar er bäst.

4) Hur får man resultatet från medarbetarundersökningen att bli ett levande dokument i organisationen?

Bäst skapas engagemang bland medarbetarna för undersökningen genom att som ledning och som chef visa att resultatet är viktigt. Genom att aktivt och tillsammans med medarbetarna ta fram en handlingsplan grundad i resultatet från undersökningen skapas en grund för det fortsatta arbetet. Genom täta uppföljningar och genom att mäta uppföljningsarbetet kan insatserna anpassas efter hur väl de når uppsatt mål och efter förändringar i organisationen.

5) Hur vet vi vad som är ett bra resultat?

Många medarbetarundersökningar erbjuder olika jämförelsemått, så kallade benchmarks. Benchmarks kan vara en bra indikator för att se om er organisations resultat skiljer sig från andra organisationers resultat i samma bransch eller i samma storlek. Dock ger benchmarks inte hela sanningen utan bör tas som ett riktmärke, och tolkas med försiktighet. Hänsyn bör alltid främst läggas vid den egna organisationens mål och inriktning. Därför föreslår vi att ni utöver att använda er av olika typer av benchmarks, också tar fram interna lägsta nivåer och mål. Det vill säga att ni redan innan undersökningen genomförs sätter mål för vilken lägstanivå ni vill ha i bolaget och vad ni tycker vore ett riktigt bra resultat

Mer artiklar

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.