/

Kunskap

/

/

8 tips för att öka svarsfrekvensen i en medarbetarundersökning

/

Kunskap

/

/

8 tips för att öka svarsfrekvensen i en medarbetarundersökning

8 tips för att öka svarsfrekvensen i en medarbetarundersökning

En hög svarsfrekvens på en medarbetarundersökning är viktig av många skäl, men kanske viktigast är att det ska gå att dra slutsatser från resultatet och att uppnå legitimitet kring resultatet i organisationen.

En låg svarsfrekvens kan bero på flera saker. Det kan handla om att medarbetarna inte känner förtroende för hur organisationen eller deras chef kommer att hantera resultatet.

Det kan också handla om att det efter tidigare undersökningar inte har skett några förändringar utifrån resultatet i undersökningen, vilket leder medarbetarna till att tro att det är meningslöst att svara. Det kan också bero på dåligt underhållna listor över medarbetarna och deras kontaktuppgifter, det vill säga mejl eller sms som inte kommer fram, medarbetare som inte får enkäten eller medarbetare som får svara mot fel chef. Och det kan bero på att enkäten är för lång, tråkig eller irrelevant. Ytterligare ett skäl kan vara att kommunikationen om varför undersökningen genomförs är undermålig.

För att öka svarsfrekvensen på medarbetarundersökningen är det därför viktigt att göra följande:

**1. Var tydlig **

Berätta varför undersökningen görs, hur resultatet ska användas och att ni som organisation värdesätter era medarbetares synpunkter

2. Gör en så kort enkät som möjligt

Trötta inte ut medarbetarna använd er av frågor som som borgar för väl genomtänkta svar.

3. Presentera resultatet för medarbetarna och att ta fram en handlingsplan för hur förbättringsarbetet ska löpa.

4. Arbeta med resultatet när undersökningen är klar. Visa att ni som ledning har tagit resultatet till er och att ni vill åstadkomma förbättringar.

5. Glöm inte bort handlingsplanen – låt den vara ett aktivt dokument, och hänvisa till medarbetarundersökningen när förbättringsåtgärder genomförs. Detta skapar en känsla av att svaren betyder något och ökar viljan att svara vid nästa års undersökning.

6. Uppdatera listorna med era medarbetare. Det skapar frustration och irritation bland medarbetarna när enkäter kommer på vift, inte kommer alls eller innehåller felaktigheter.

7. Mät inte mer än nödvändigt. Att ställa frågor varje vecka eller till och med dagligen kan funka om ni är beredda att jobba med resultatet på ett aktivt sätt. Men risken är stor att resultatet mest används för att skapa fina trendkurvor och inte till att skapa faktiska förändringar

8. Mät bara sådant som är relevant. Genom att bara ställa frågor inom områden där ni behöver mer kunskap och/eller där förbättringar är eftertraktansvärda ger precision och uppfattas som intelligent.

Mer artiklar

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.

Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer

Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.

Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.

Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.

B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.

Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?

Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.

För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.

Den positiva spiralen i engagemang

Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.

I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.

Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.

Hur uppstår den positiva spiralen?

Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.

Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.

Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.

Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.

Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.

Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.