Fira segrar
Att få veta att man är uppskattad och på vilket sätt man bidrar till framgångar är viktigt för att medarbetare ska känna sig delaktiga och engagerade. Så långt är det oftast inga problem – vem håller inte med om detta? Men hur gör vi egentligen när det väl kommer till kritan? Jo, vi firar barns och fotbollslags framgångar. På jobbet som chefer däremot, pekar vi på förbättringsområden och på vad vi behöver göra för att åstadkomma en positiv förändring. Och det är så klart också viktigt. Men det är inte det samma som att som medarbetare få positiv återkoppling och att få vara del av ett vinnande lag.
För att fira segrar behöver ni istället satsa på att fokusera på att leta rätt och inte fel. Rent generellt är det viktigt att vid all typ av återkoppling vara så konkret och tydlig som möjligt. Så även vid positiv återkoppling och beröm. Säg inte bara ”bra jobbat”. Specificera berömmet, så kommer dina medarbetare att komma ihåg vad du sagt och dessutom göra ännu bättre ifrån sig framöver.
Och hur är det med gruppen då? Hur firar man segrar i grupp? Det finns så klart uppenbara framgångar som ni som företag kan fira – att ni fick en stor order, att ni klarade av att leverera i tid med bibehållen hög kvalitet eller att ni fått en utmärkelse/pris. Om dessa typer av händelser inte inträffar så ofta i den del av organisationen där du befinner dig behöver du identifiera andra typer av framgångar ni kan fira.
Börja med att sätta upp ett tydligt mål för gruppen. Samtala med medarbetarna om hur ni bäst kan uppnå målet. Bestäm också hur ni ska mäta om målet är uppfyllt. Sedan är det bara att börja jobba. Var tydlig med när ni har nått ett delmål/en framgång och beröm gruppen. Berätta specifikt vad det var som gjordes som ledde till framgången. När sedan målet är helt uppfyllt firar ni framgången tillsammans. Använd din fantasi för att hitta sätt att fira – fika, lunch, after work, en inspirerande föreläsare eller låta alla sluta en timme tidigare en fredag. Och glöm inte precisera vad det var som gjorde att ni klarade att uppnå målet =)
Mer artiklar
Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer
Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.
Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.
Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.
B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.
Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?
Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?
Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.
För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.
Den positiva spiralen i engagemang
Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.
I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.
Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.
Hur uppstår den positiva spiralen?
Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.
Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.
Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.
Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.
Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.
Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.
Vikten av att fokusera på medarbetarnas engagemangsfaktorer
Vi har alla träffat den där personen som i sitt jobb förgyller vår tillvaro. Det kan handla om en person i kassan i mataffären som ringer efter extra personal som ska hjälpa oss att packa all mat vi köpt till den stora festen, eller personen på supporten som lyssnar, löser problemet och stämmer av att allting fungerar som det ska även två dagar senare. Vi har också träffat arbetskamrater eller anställda som verkligen verkar tycka om sitt arbete och fyller arbetsdagen med energi och arbetsglädje.
Förmodligen har du i dessa lägen träffat på personer som är riktigt engagerade i sitt arbete. Gemensamt för dem är att de genomsnittligt presterar bättre på jobbet, har bättre fysisk och psykosomatisk hälsa och tar sig an utmaningar på mer proaktivt sätt. Företag med engagerade medarbetare har nöjdare kunder, bättre innovationskraft, högre lönsamhet och lägre kostnader för sjukfrånvaro.
Forskning visar att medarbetarengagemang påverkar alla ovanstående saker på ett för företaget och individen positivt sätt. Forskningen visar också på vilka beståndsdelar som påverkar engagemanget hos medarbetarna. Här handlar det exempelvis om ett bra ledarskap, måltydlighet, återkoppling på genomfört arbete och om att ha en lagom nivå av utmanande krav. Gemensamt är också förtroende – för ledarskapet, kollegor och andra delar av organisationen.
B-Engaged erbjuder en tjänst där ni som organisation tydligt får veta vad som driver engagemanget hos er – nedbrutet på avdelning/enhet/grupp – och att alla chefer med fler än fem svar får förbättringsförslag på hur de kan öka engagemanget i just sin grupp. Helt enkelt en smart genväg till ökat medarbetarengagemang och alla de fördelar som kommer med det.
Får man som chef tycka om olika medarbetare olika mycket?
Det snabba svaret på frågan är: Ja, det får man. Även chefer är ju faktiskt människor i botten och det kommer alltid att finnas människor och medarbetare du trivs olika bra med. Men som chef har du samtidigt ett ansvar att inte favorisera eller skapa orättvisa. Och det är här det svåra kommer, eftersom vi inte alltid är medvetna om att vi agerar på olika sätt beroende på vår relation till den enskilda medarbetaren. Du som chef behöver regelbundet se över din relation med de olika medarbetarna och därefter medvetet agera för att förbättra de relationer som är sämre. Den naturliga följdfrågan på det är då given: Hur man gör det?
Kvaliteten på din relation med medarbetaren påverkas bland annat av medarbetarens ansvar, påverkansmöjligheter, inflytande samt tillgången till resurser. Börja med att skriva ner vilket ansvar de olika medarbetarna har och vilka möjligheter de har att påverka exempelvis beslut, gruppsamarbete och arbetets utförande. Försök vara så objektiv som möjligt. Sätt sedan någon form av markering utifrån hur väl du trivs med respektive medarbetare. Hittar du något samband? I så fall kan du behöva ändra ditt beteende.
För medarbetaren handlar det ytterst om att bli sedd, respekterad och uppskattad. Och att bli behandlad på samma sätt som sina kollegor. När man sedan känner sig sedd, respekterad och uppskattad, då ökar förtroendet för dig som chef och engagemanget.
Den positiva spiralen i engagemang
Ett högt medarbetarengagemang är något som är värdefullt för hela organisationen och för den enskilda medarbetaren. Högt medarbetarengagemang ger ökad kundnöjdhet, bättre resultat, bättre kvalitet på jobbutförandet och välmående hos medarbetarna.
I arbetet mot att förbättra engagemanget ligger fokus ofta på att jobba med de faktorer som påverkar engagemanget mycket och där det finns stor förbättringspotential. Vilket så klart är en rimlig satsning som ofta ger god effekt.
Samtidigt är det viktigt att inte bara fokusera på det som inte fungerar fullt ut i dagsläget, utan att också fokusera på det som faktiskt fungerar. Forskning visar nämligen att det verkar finnas en positiv spiral vad gäller resurser på arbetet och engagemang.
Hur uppstår den positiva spiralen?
Bland resurserna finns sådant som exempelvis uppskattning/återkoppling, socialt stöd/berikande socialt klimat samt tydliga mål. Den positiva spiralen uppstår när en medarbetare har tillgång till goda resurser/upplever sig ha goda resurser på jobbet.
Goda resurser ger ökat engagemang, vilket i sin tur leder till att resurserna ökar ännu mer. Ett exempel är att en chef ger uppskattning för att en medarbetare uppnått ett mål med hög kvalitet på det utförda arbetet. Medarbetaren känner stolthet över både sin prestation och över uppskattningen. När engagemanget ökar vill medarbetaren göra ett ännu bättre jobb och upplever sig också ha förmåga att utföra ett bättre jobb.
Även innovation kan blandas in i ekvationen. En studie (Hakanen, Perhoniemi & Toppinen-Tanner, 2007) visar hur det finns ett positivt samband mellan resurser på arbetet och engagemang, och mellan engagemang och personligt initiativ. Personligt initiativ leder till positiv påverkan på enheters innovationsförmåga över tid, vilket påverkar resurserna positivt. Personligt initiativ innebär ett aktivt och initiativtagande beteende hos medarbetaren som överstiger de formella krav som finns på arbetsplatsen. Helt enkelt ett aktivt medarbetarskap.
Med andra ord, glöm inte bort att lägga krut på att förstärka det positiva i organisationen. Genom att både satsa på sådant som fungerar bra och på sådant som har stor förbättringspotential kan ni öka engagemanget avsevärt. Detta leder till spridningseffekter som gör att ni kan hamna i en positiv spiral med ökade resurser och ökat engagemang.
Vi på B-Engaged tror på de positiva krafterna på arbetsplatsen. Medarbetarengagemang, medarbetarskap och aktivt ledarskap leder till framgång.
Med hjälp av B-Engaged får ni enkelt en överblick över engagemanget och över vad ni kan göra för att förbättra det. Dessutom får ni det paketerat i en modern, enkel lösning som förenklar för HR, strategiskt arbete och för cheferna på alla nivåer i organisationen.
Kontakta oss
Låt oss visa hur du får mer engagerade medarbetare
Boka demo
Kontakta oss
Låt oss visa hur du får mer engagerade medarbetare
Boka demo
Kontakta oss
Låt oss visa hur du får mer engagerade medarbetare
Boka demo